Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Keď sa mi v marci tohto roku dostal do rúk album „One“, bol som plný očakávaní, aj napriek miernemu sklamaniu z predchádzajúceho EP. Po prvom prehratí som bol dokonca nadšený a nadšenie spôsobilo zvýšený výskyt albumu v mojom prehrávači - bohužiaľ som dosť skoro prešiel od nadšenia ku sklamaniu. „One“ sa mi doslova opočúval rýchlosťou blesku. V marci som bol presvedčený, že moje sklamanie pramení z poznania EP „Concealing Fate“, vydaného v roku 2010, ktoré tvorí aj polovicu aktuálneho albumu. Dnes, keď som sa k „One“ znovu vrátil, môžem s odstupom skonštatovať, že moje sklamanie skôr vzišlo z prehnaných očakávaní ako z nedostatkov samotného materiálu.
Ten, kto očakáva djentovo/progresívnu bombu, album plný neotrepaných nápadov alebo niečo podobné, nech dá od „One“ ruky preč. A čo vlastne potom títo Briti ponúkajú? Ponúkajú technickú a hudobnú dokonalosť, ktorú ale nepoužívajú samoúčelne, ich prístup je skôr prísne účelný, takže v konečnom dôsledku pôsobia pre niekoho nudne a pre niekoho iného zase ako neuveriteľne uveriteľní. Minimálne autor tejto krátkej recenzie im s odstupom času znova žerie každú jednu notu, rytmus, akord i melódiu. Hoci sa v súvislosti s touto skupinou spomína ako inšpirácia alebo prirovnanie množstvo kapiel, hlavne teda MESHUGGAH a TEXTURES, tak ja by som to pokladal skôr za naozaj len vzdialené a zbytočné porovnávanie.
Nepopieram síce, že TESSARACT od týchto kapiel inšpiráciu čerpali, ale chlapi z Veľkej Británie si na týchto základoch vybudovali vlastnú, na podstatne pomalších rytmoch založenú tvár. Pochvalu by som chcel vyjadriť skupine za nájdenie výborného speváka, ktorý do TESSERACT zapadol, akoby v nej bol odjakživa. Jeho hlások sa hodí aj do tvrdších pasáži a priam vynikne v tých odľahčených, kedy TESSERACT netlačia na pílu a hrajú viac melodicky ako technicky.
Ale keďže by táto recenzia, aby bola spravodlivá a vyvážená, mala obsahovať aj nejaké negatíva, tak mi nedá nespomenúť dva fakty, ktoré mne osobne na „One“ predsa len vadia. Po prvé, TESSERACT mali kopu času v dobách strát a nálezov spevákov, aby stvorili viac materiálu a nemuseli by používať starý materiál na tvorbu debutového albumu. V konečnom dôsledku by som asi rýchlejšie prijal ďalšie EP zložené len z nových zárezov. A po druhé, z tvorby skupiny je cítiť, že veľmi dobre vedia ako pracovať s dynamikou, napätím a uvoľnením, no aj tak akoby stále mali strach prekročiť tieň svojho mena, ktoré sa im paradoxne podarilo vybudovať ešte pred tým, ako niečo naozaj dokázali. Pri tvorbe budúceho materiálu im prajem viac odvahy prekonávať vlastné schopnosti a očakávania poslucháčov ako je pisateľ týchto riadkov.
TESSERACT ponúkajú technickú a hudobnú dokonalosť, no i tak akoby stále mali strach prekročiť svoj vlastný tieň. Mierne prevarený materiál, ktorý ale dokaže nadmieru zaujať, ak nemáte prehnmané očakávania.
1. Lament
2. Nascent
3. Acceptance - Concealing Fate Part One
4. Deception - Concealing Fate Part Two
5. The Impossible - Concealing Fate Part Three
6. Perfection - Concealing Fate Part Four
7. Epiphany - Concealing Fate Part Five
8. Origin - Concealing Fate Part Six
9. Sunrise
10. April
11. Eden
12. Hollow (bonus)
"One" je prvý album ktorý som počul v rámci štýlu djent do ktorého patrí a je to ozaj výborná nahrávka. Vplyvy Meshuggah, Dream Theater (osobne mi ich pripomína inštrumentálka "Epiphany"), vynikajúci spevák a rada vynikajúcich skladieb "Lament", "Nascent", "Acceptance", "Deception", "Perfection" či skvelý záverečný kúsok "Eden". Výborné počúvanie!
Je to úplne posledný album THE CURE? Dôstojnejší odchod si neviem predstaviť. Spočiatku nenápadný album si ma postupne omotal melancholickou atmosférou. Hustý oblak hmly, z ktorej sa mi nechce hľadať cestu von. ,,Disintegration" pre toto desaťročie.
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.